Sprakeloos // review

intago No Comments

Sprakeloos // review

intago No Comments

Afgelopen maandag ging ik naar de avant-première van Sprakeloos. Een nieuwe Vlaamse film naar het boek van Tom Lanoye. Boeken verfilmen, ok of niet?

by Kinepolis

Verhaal:

Het leven van de succesvolle schrijver Jan Meerman wordt ondersteboven gekeerd wanneer zijn moeder onverwachts een beroerte krijgt. Zijn flamboyante en levendige moeder verliest haar spraakvermogen. Haar spraak wordt herleid tot jammerlijke kreten en brabbeltaal. Jan worstelt in deze moeilijke periode met de deadline van zijn nieuwe roman. De confrontaties die Jan moet aangaan met zijn moeder dwingen hem om alles in vraag te stellen, ook zijn literaire prioriteiten.

Review:

Ik heb een zwak voor de Vlaamse film. Er zijn er maar weinig die ik nog niet zag, laat staan waardeer. Wanneer ik zag dat er een nieuwe Vlaamse film uit kwam, naar de verfilming van het boek van Tom Lanoye, zat ik al op het puntje van mijn stoel. Toen ik zag wie de cast was, had ik mijn jas al aan bij wijze van spreken. Effectief ging ik naar de avant-première afgelopen maandag. De première vond plaats in Sint-Niklaas waar ook het groot deel van het boek zich afspeelt.

Stany Crets bewijst in deze film dat hij meer kan dan enkel komiek spelen. Die man kan acteren, ontroeren en neemt je mee in zijn gedachten. Viviane De Muynck maakt de film. Die staat er gewoon, ijzersterk en echt, zo echt! Als je weet dat Tom L. het sommige momenten moeilijk had om naar haar te kijken gezien hij zijn eigen moeder precies terug zag. Marie Vinck spatte van het scherm. De scène waarin ze haar oudste zoon verliest, zet ze zo krachtig neer. Het werd bij momenten zo stil in de zaal, ontroerend en emotioneel. Er zijn allerlei soorten films. Er zijn er die je kunnen meevoeren in een drama, zo een drama waarbij je het emotioneel even moeilijk krijgt en het weerspiegelt in je naaste kring. Je denkt aan je eigen moeder en het niet kunnen missen, nooit willen missen, het niet willen meemaken. Het mooie evenwicht tussen humor en drama neemt je mee en ontroert je. Dat is waar ik zo van hou aan Vlaamse films. Zo echt, zo realistisch en sprakeloos. Ik was helemaal sprakeloos net als heel de zaal. Aanrader!!

Geregisseerd // Hilde Van Mieghem

In de zalen // 15 maart 2017

intago